Exotiska växter i Skandinavien

Svar: bliver da være og være?

ja 38grader tror jag har en positiv inverkan på många växter från syd/östra usa. och växter från delar av asien. medan den har mindre positiv inverkan på andra.

själv har jag ett gammalt akvarium, i det har jag testat ''smärtgränsen'' för olika växter, där om jag inte tar bort täckglasen kan det lätt bli 55-58 när solen steker.

alla dessa har varit utsatta för temperaturer på över +55c men under +60c.

citrusar, oliv, mango, guava får skador på bladen (när dom är i kruka så är värmen en mer påverkan)- de har varit välvattnade med hög fuktighet i luften. dock oliven och guavan sköt nya skott samtidigt som äldre blev skadade. citrusarna och mango slutade helt och växte noll och bladen vissnade ihop.

passiflora, palmer, papaya, suckulenter, pistasch, yucca (samma förhållanden välvattnade och fuktgiluft och ca 55-58c) - har växt som in i h------t.

palmerna fick flera nya blad. papaya, passiflora, pistasch växte flera cm per.
dag.

och suckulenterna växte flera blad/cm. och många svårgrodda fröer grodde i denna värmen. bland annat spiralaloe utan ''extra trix''.

ambraträd, hibiskus, jakaranda, albizia, fikon, kaki var andra växter som växte bra i hög värme. dock ambraträdet fick röda blad men växte nya i toppen.

på chili riktigt sprutar där ut blommor och frukt när det blir runt 45-55c.

av palmerna så växer dvärgpalm, tropiska palmer, trachycarpus bäst medan sabal växer men i mindre hastighet. butia verkar må lite sämre i hög värme. robusta palmer växer väldigt bra.

men om vi får mellan 35-38c i skuggan så tror jag inte palmerna och känsliga växter mår dåligt. men visst krävs det vatten och att dom är etablerade.

Inlägg i den här diskussionstråden: