Exotiska växter i Skandinavien

Slutrapport efter vintern

När man sysslar med växter får man ju lära sig att ha växter med rätt proveniens, rätt jord och bra mikroklimat m.m. Men sedan får man efter en sådan här vinter minst sagt underliga resultat som strider mot all logik.
Som jag tidigare berättat så har mina Aucubor som är planterade mot väster frusit ner helt och hitintills visar de knappt något liv alls. En stickling planterad mot öster har istället klarat sig helt oskadd.
De flesta av mina kaktusar har klarat sig bra. Fyra stycken, på gränsen Opuntia har överlevt med små eller inga skador: O.pusilla (USDA zon 8b), O. macrocentra, O. engelmannii och O. aurea. Däremot är en O. polyacantha v. juniperina från 1900 meters höjd i norra Arizona död. Denna hade jag räknat med var en säker överlevare.
Nästan alla av mina Hebe fick stora skador och en dog. Däremot överlevde några sticklingar jag satt i en en kruka med påse över i september och sedan glömde bort ute.
När det gäller mina palmer så verkar det bara vara min Chamaerops som underligt nog överlevt och kommer med nya blad. Min wagnerianus var helt rutten medans fortuneien har kvar ett par skadade men dock gröna blad men det verkar som om knoppen är död. Rhapidophyllum hystrixen är dock den dödaste av alla konstigt nog.
Min Fatsia hade jag helt räknat ut men i dag såg jag att det kommer nya skott längst ner och min Eucalyptus p. ssp. debeuzevillei kommer också med nya skott där nere. När det gäller E. neglecta så verkar den vara okay nertill men hitintills har inget nytt kommit.
Fikon och tetrapanax har klarat sig och kommer med nya skott.
Yucca torreyi och Y. rostrata dog, men jag tror att det berodde på för mycket fukt. Yucca gloriosa `variegata´ fick röta i toppen så jag fick såga lite i den men kommer nu med nya blad från ett sidoskott.
En planta jag nog inte räknade med skulle klara sig är Phormium cookianum men den har faktiskt repat sig riktigt bra.

Inlägg i den här diskussionstråden: