Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bisetti och Shanghai 3
Som svar till: Svar: Bisetti och Shanghai 3 ()

Hej Leif, ja en P. Vivax Huanvenzhu som förra året fick 2st. 50mm tjocka och 5m höga rör. Den böjde sig av snön så jag lade en presenning över den, sedan kom det 50 cm snö samt ett takras ovanpå. Den tog en hel del stryk, 5 meters rören förfrös topparna och är nu ca 3m. En del av de andra rören förstördes också.
Nu kommer det 8 nya skott ca 30mm i diam. så den gick ca 1 år baklänges i de nya skottens tjocklek men fick flera nya skott än tidigare år.
Den lägsta temp. här var ca -22 men då var allt ovan jord täckt av ett tjockt snötäcke.
Också min P Vivax Aueocalis (gulstammig) blev av med en del av sina rör men det kommer 20 nya stora o feta skott varav hör o häpna ett är Inversa en mutation. Dvs. det är grönt, detta har mindre diam. ca 10mm och blir då en P. Vivax Huanvenzhu.
David Crompton nämner detta i boken Ornamental Bamboos: it occurs frequently
within grooves of P Vivax Aureocalis,skriver han. Så det är tydligen inte helt ovanligt men jag tycker det är häftigt värre att uppleva detta. Det är tydligen vanligare att P. V. Huanvenzhu som beskrivs som instabil får gula rör

Inlägg i den här diskussionstråden: