Exotiska växter i Skandinavien

Svar: palm träd
Som svar till: palm träd ()

Ceilingwaxpalmredpalm - jag antar att detta är en Red Sealing Wax Palm - Cyrtostachys renda, en tropiskpalm som inte gillar kyla. minimum +15c +18c. åretrunt odling i ett ljust och varmt läge med hög fukt alltså tropiska förhållanden. under vintern krävs ljus. låt den torka upp lite innan du vattnar igen ge den näring ca 2-3gånger per månad under våren-sommaren-hösten.

Royal palm- Roystonea regia, eller iallafall någon Roystonea tror jag det är. även denna är tropisk, kommer från kuba och de tropiska delarna av syd/östra usa. tål dock kyla ner till +5c +1c. när värmen kommit ute går det ha den ute på sommaren om man avhärdar den först mot sol och blåst. övervintras inne ljust i en temp på ca +15c +20c. låt torka upp lite innan du vattnar igen ge näring ca 1-2gånger per månad under tillväxten.

Foxtail palm - odlas som jag beskrev ovan.

Yellow palm - Dypsis lutescens - Guldpalm - odlas inne åretrunt i ett ljust fönster, odlas mer så som jag beskrev för den första palmen. ganska lättskött.

Champion palm, denna vet jag inte vad det kan vara för palm. jag skulle dock tror att även den är en tropisk eller subtropisk-palm.

Inlägg i den här diskussionstråden: