Exotiska växter i Skandinavien

Bilder från Köpenhamn, söndagen 13:e juni *PIC*

Jag besökte Botanisk Have i Köpenhamn i söndags. De flesta exemplaren av Trachycarpus har klarat vintern strålande och blommar nu. En liten palm i förgrunden är dock död.

Två av palmerna har såväl fröställningar som blomställningar samtidigt.

En annan palm har röta men kommer nog att klara sig.

Här är en av palmerna som är märkt Trachycarpus takil.

Chamaerops humilis har inte klarat sig bra. Några sidoskott tycks dock leva ännu.

Det stora exemplaret av Eucalyptus gunnii står fortfarande kvar men är dött.

Det är mycket visset i hörnan med Tasmanska växter. Många Eucalyptusar har strukit med i vinter.

Några Eucalyptusar har trots allt överlevt. Här är en omärkt planta som ser ut som en E. gunnii.

En annan planta som är märkt E. gunnii har också överlevt.

E. perriniana lever fortfarande.

E. urnigera skjuter nya skott från stambasen men även enstaka skott flera meter upp på stammen.

E. dalrympleana har allvarliga stamskador och ser vissen ut. Den är dock uppenbarligen inte helt död och skjuter nya skott även ute i grenarna.

Det växer flera exemplar av Callistemon viridiflorus som fick en hel del köldskador i vintras. Jag trodde att de skulle dö men uppenbarligen var inte skadorna så omfattande och de har alla överlevt.

I växthuset hittade jag denna intressanta tropiska växt: Gnetum gnemon. Även om den vid första anblicken ser ut som en blomväxt så är den faktiskt en nakenfröig växt och ett levande fossil. Det finns dock flera arter i samma släkte och de är besläktade med släktet Ephedra.

Även Maytenus boaria har fått vinterskador men tycks återhämta sig

Yucca recurvifolia grenar sig efter att ha blommat för något år sedan.

Jag gillar denna Yucca baileya var. navajoa som aldrig tycks få några vinterskador.

Poncirus trifoliata blommar:


Steneken (Quercus ilex) i Botanisk Have har inte fått några vinterskador och blommar nu för fullt.

Även steneken i Landbohøjskolens Have har klarat sig utan vinterskador.

Photinia × fraseri blommar för fullt.

Så här ska inte ett olivträd (Olea europaea) inte se ut. Jag trodde att det hade klarat sig bättre. Några grenar lever fortfarande och skjuter nya skott men större delen av trädet tycks vara dött.

Inlägg i den här diskussionstråden: