Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bra vinter för perenner?

Underbart med blommande kaktusar. Det skulle vara kul att plantera några vid barnens dagis i exotrabatten jag bygger där, men samtidigt vore det hemskt om någon unge skulle skada sig. De flesta barn (och nästan alla vuxna) verkar förstå att man inte ska pilla på kaktusar.

Jag är själv lite förvånad över att vissa av mina växter klarar sig. De borde inte göra det givet att marken är så fuktig. Läser man på om afrikas blå lilja så står det inte att den ska odlas i vattensjuk mark, och att den gärna övervintrar i sådan. En tanke vore att den stora vattenmängden i jorden i min djungel håller värme vilket ger förhållandevis milda vintrar, och det kanske stämmer, men effekten är nog ganska marginell. Man skulle också kunna fundera på om det inte är snön som givetvis hjälpt, men agapanthusen har klarat flera vintrar tidigare med bl.a. barmarksfrost på -20C och därmed tjäle. Och andra sidan försöker jag skydda mina plantor "luftigt" med mycket kvistar, löv och tidigare vintrar även med duk på den rabatten. Vem vet, nästa vinter stryker de väl med, och då får jag istället grubbla på varför de dog.

Inlägg i den här diskussionstråden: