Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Daphniphyllum och Aucuba
Som svar till: Daphniphyllum och Aucuba ()

Jag odlar båda i zon 3/4 landsbygd friplanterade. Aucuba sedan 2006. Normalt verkar inte kylan vara något större problem för Aucuban. Däremot är den godis för råddjur så den blir ofta toppad rejält. Sorkar har låtit den vara. Planterad i ganska fuktig lövskogsjord i skugga. Plantan är fortfarande liten, mest pga rådjuren. Och andra sidan om den varit större kanske den frusit ned? Aukuba verkar vara en överlevareplanta. årssticklingar har överlevt barmarksfrost på -20. Sedan någon månad har jag även den helgröna sorten, och någon variant av fläckiga med jätteblad.

Daphniphyllum överträffar mina förväntningar mångfalt. Ca 50-60 cm hög. Planterad förra året i ett halvskyddat läge i ganska sur jord (blandning bös/torv/grov sand). Klarade denna vinter utan några några vinterskador alls. Behöll alla sina blad. Jag la en tujakvist över den för att skydda mot rådjur. Den skjuter nu från toppen. God tillväxt. Den var i princip helt täckt av snö när det var som kallast, men ändå imponerade att den klarade -30C. En persika Frost 10m därifrån är jämnad med marken (skjuter från roten). Vad jag läst ska D. gilla jord åt det sura hållet, men vara ganska tålig.

Inlägg i den här diskussionstråden: