Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Har Simrishamn svala somrar ?

Efter att ha bott i Ystad i några år så kan jag bara instämma med föregående talare:
Kalla vårar, svala somrar, ljumma höstar och vintrar utan någon direkt sträng kyla.
Därför klarar sig fikon och palmer väldigt bra i Simrishamn/Ystad.

Om man gillar riktigt varma temperaturer (uppåt +20°) TIDIGT på våren så ska man INTE bosätta sig på ovan nämnda platser. Jag minns flera tillfällen när det kunde vara sol och ca 25 grader varmt bara någon mil utanför Ystad, men inne själva staden gick man och huttrade i dimma och +14. Det var ingen engångsföreteelse, och inte heller något konstigt. Ystad ligger i en liten bukt där dimma samlas på våren. Dessutom tar det lång tid för det kalla östersjövattnet att värmas upp, och därför kan det kyla ner ganska ordentligt även en bit in i juni. I juli och augusti, när det blåser från Bornholmshållet, kan man ofta njuta av 25-gradigt badvatten i havet om det varit hyfsat väder ett tag.

Sensommaren kan ha väldigt varma nätter. Havet är uppvärmt efter sommaren och av samma anledning som att dimman lägger sig på våren så lägger sig ett våtvärmande omslag på sensommarnätterna. Det kan då skilja tio grader mellan Ystad och någon ort några kilometer in i landet. (Minns ett tillfälle då jag lämnade Ystad kl. 01:00 när det var +18°. Körde ca en mil in i landet - där det var +8°! Återvände till Ystad vid 04-tiden, och det var fortfarande +18° där).

Men - som sagt - är man ute efter rejält höga temperaturer (+30 och mer) så ska man inte bosätta sig i Ystad/Simrishamn. Vill man däremot undvika vintertemperaturer på -10 och kallare så är det ypperliga boplatser. För att inte tala om den fantastiska naturen och de underbara innerstäderna... :)

Inlägg i den här diskussionstråden: