Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Dicksonia antarctica *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: Dicksonia antarctica ()

Huset består av fyra hörnplintar i betong med demonterbara stolpskor.
Plintarna får stå kvar i jorden året runt.
Hörnstolparna är 100x100 mm vilket är viktigt om man som jag valde 100 mm tjocka frigolitskivor i väggarna.
Skivorna klämmer jag bara på plats genom att ha en råspontbräda på var sida.
Taket är bara en enkel takstol med frigolit som kläms på plats, dock la jag en pressännig före det att jag skruvade fast råspontlisten, detta så att vatten inte rinner in på ett okontrollerat sätt.

Photobucket

jag gjorde så att ena sidoväggen övre skivor gick att öppna som skjutdörrar (2x 45 mm frigolitskivor iställer för 100 mm), på så sätt kunde jag vädra milda dagar inspektera och vattna!
I funneln/tratten la jag torra eklöv på varje ormbunke som extra skydd.
Jag hade även en värmefläkt som jag satte på stötvis 30 minuters intervall när det var -20C för jag vill inte sumpa Dicksonia för 10.000-tals kronor bara för att...
Hade också ordnat med temperaturmätning inne i huset i en av Diksoniorna.
Jag hade en ljusslang också, mest för att kunna tända och se när jag inspekterade då det var mörkt.
På utsidan klämde jag fast gröna lättviktspressänningar, bara för att grannarna inte skulle störas av lysande vita frigolitskivor (som i och för sig kan vara rätt en snöig vinter).

> Vintervattnig är viktigt då de inte gillar att torka ut, därför passar man på och gör detta när det är milt (ej minus) och ALDRIG i funneln/tratten!
> Dicksonia klarar mörker väl och behöver ingen växtbelysning för att ta sig igenom vintern.
> Rotklumpen får inte frysa, lägg massivt med löv runtom eller något annat som minimerar risken för detta.

Inlägg i den här diskussionstråden: