Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Skandinavisk forum: @Leif *LINK*

Fördelen med det här forumet är att det ligger på min egen server som jag själv har full kontroll över. Så länge min server fungerar kommer det nog att finnas ett forum i en eller annan form. Jag är i alla fall inte beroende av någon annans persons välvilja för att det här forumet ska fungera. Skulle det inträffa ett datorhaveri så kommer jag anstränga mig för att få igång servern så snabbt som möjligt igen.

Jag håller med om att detta forumet kan framstå som lite spartanskt jämfört med många andra. Jag har avsiktligt velat efterlikna de diskussionsgrupper som finns hos boardhost.com. Den främsta fördelen är att inläggen kan visas i trådade listträd, vilket gör diskussionerna tydligare. Det är enkelt att se vilket inlägg som är svar till ett visst inlägg. Jag har valt den något ålderdomliga skriptbaserade mjukvaran WebBBS. Jag är inte ensam om det. Bland annat använder palmenforum.de och www.fortuneiundco.de också WebBBS. Förutom att WebBBS kan visa diskussionerna såsom trådar så är mjuvaran mycket liten och resurssnål. Nackdelen är att den är måttligt konfigurerbar. Jag har fått gå in och hacka i skripten för att få det att se ut som jag vill. Den främsta nackdelen är dock att mjukvaran inte verkar underhållas särskilt mycket och det har inte kommit några stora uppdateringar på flera år.

Det gamla forumet, Exotics in Scandinavia, var ju om jag inte minns fel, baserat på den populära mjukvaran phpBB. Den har ju onekligen ett ganska snyggt användargränssnitt. Nackdelen är att inläggen listas linjärt och att diskussionerna därför blir ganska röriga. Den har ju förstås en del finesser som saknas här, som att man kan editera sina tidigare inlägg. Framförallt är fördelen att de diskussionstrådar där någon senast har skrivit eller svarat på ett inlägg visas överst, vilket kan vara bra ifall någon har svarat på en gammal tråd. Den främsta fördelen är att det är en mycket populär mjukvara som utvecklas snabbt. Tyvärr saknar den ju ännu viktig funktionalitet.

Det är inte uteslutet att jag i framtiden väljer att gå över till någon annan mjukvara för forumet. Intressant alternativ mjukvara är t.ex. W-Agora, Phorum och DCForum+. Jag tycker dock att det här forumet fungerar ganska bra för närvarande så ett eventuellt byte av mjukvara ligger längre in i framtiden.

Inlägg i den här diskussionstråden: