Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ludvig: Geotextil som fikonskydd?

Jag använder geotextil klass 2 som jag köper hos Beijers (finns säkert på de flesta byggvaruhus). Den ska klara stenstorlek upp till 10cm, och används som lageravskiljare vid vägbyggen. Beijers har den på 4m rulle. Duken är styv och lite glansig, och ger ett mycket gedigare intryck än engångsfiltarna som säljs i trädgårdsbranschen.

Mina fikon växer utomhus i min djungelrabatt ca 50m från närmaste värmekälla (huset). Rabatten har tre nivåer varje nivå är ca 1m bred och ca 30-50cm höga. Jorden består av blandning av grus och befintlig jord ("dammslam").

För att skydda fikonen lägger jag käppar tvärs över rabatten med ca 1 m mellanrum, dessa trycker ned växter som dragit iväg på höjden, och samtidigt blir de bärlager för duken. Sedan lägger jag över duken och förankrar den på sidorna med stenar. Det är viktigt att duken lutar så att vattnet rinner av.

Jag tycker detta funkar mycket bra för mig. Det är lätt att skydda, håller många år och är förhållandevis billigt ca 10kr/m2. På vårkanten fungerar duken som ett milt växthus vilket gör att växtligeten kommer igång fint. En nackdel är att gnagare kan jobba ostört under duken, vilket bla. drabbar fikonen (inte i år).

Duken förbättrar klimatet i rabatten med ungefär 2-4 zoner beroende på växt. Oskyddade fikon jämnas hos mig med marken utan skydd. Att växterna klarade vintern så bra detta år trots kylan beror förstås delvis på snön.

Inlägg i den här diskussionstråden: