Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Djungelväxt , en bra växt.

Synd att parasollbladen växer till sig så långsamt från frö. Men det är en underbar växt. En annan storblading är Darmera peltata, ganska vanlig i planthandeln, och förstås Rheum palmatum, speciellt någon rödbladig sort. Har man utrymme är Petasites japonica (särskilt var. giganteus) mycket fin. Roligt att Kitabelan blir så stor, jag har en planta från frö som jag inte satt ut än. Gillar den fukt/torrt/mittimellan? Hostor är förstås ett måste i en härdig djungel. Vore roligt att få tag på en riktigt mörkbladig sort. Macleya cordata är en bra perennjätte. Kanske den ser lite för grönsak/kålväxt artad ut för att riktigt passa i en djungel? Det gör däremot skunkkalla. Har man inga hämningar finns förstås parkslide och randgräs, men det är att tigga om stryk. Jag är förtjust i mina krisslor Inula magnifica, men även de kanske inte är något för en villaträdgård? Mina får meterlånga blad, och plantorna blir uppemot 3 meter. Ganska maffiga. Sedan finns förstås Ligularia, speciellt de mörkbladiga. Otroligt snyggt.

Inlägg i den här diskussionstråden: