Exotiska växter i Skandinavien

Vilken bambu tittar upp först?

Ett av vårens stora glädjeämnen är att se bambuskotten titta upp genom jorden, och sedan skjuta högre och högre för varje dag. I min trädgård har de första börjat röra på sig. Givetvis hänger hur tidigt en bambu skjuter ihop med mikroklimat och hur plantan mår. Och andra sidan borde det gå att dra slutsatser när bambusar växer nära varandra.

Först ut är en planta som knappt räknas eftersom den växer mot en stor stensydvägg i centrala Skövde. En Phyllostachys bissettii som planterades sent i höstas har där skjutit ca 60 cm. Mot samma vägg har kejsarträd börja växa, och Crocosmia tittat upp ca 5 cm, så där är det varmt.

Hemmavid är det mer intressant eftersom miljön är normalare. Den enda bambu som kommit igång ordentligt är Bashania qingchengshanensis där några skott når 10 cm ovan jord. Sedan har Pseudosasa japonica börjat sätta nya blad, men inget syns i backen än. Övriga håller sig hittills på mattan. Har ni sett några livstecken än?

Tyvärr verkar min 7-åriga fröplanta av Phyllostachys edulis vara jämnad med marken. Den har aldrig tidigare förlorat allt liv ovan jord som den gjort denna vinter. Jag hoppas att den överlever, och om den gör det ska jag fortsättningsvis vårda den ömt (lovar!).

Inlägg i den här diskussionstråden: