Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trachycarpus
Som svar till: Trachycarpus ()

Jag har övervintrat en Trachy (2m hög i kruka) i mitt växthus de 2 senaste vintrarna, förra vintern mätte jag upp -15 som mest och den fick inga skador alls, i år mätte jag upp -19 och dessutom många kalla veckor i följd och nu är den mycket skadad, men den lever, så det är klart att växthuset ger skydd, men man behöver skydda vid långvarig kyla. Min 2m Trachy som jag hade ute (med skydd) är stendöd.
Fantastiskt däremot är att en Washingtonia Filifera överlevde förra vintern i växthuset -15 grader, alla bladen försvann, men jag lät den stå kvar i krukan och den sköt skott förra sommaren, fast nu tog jag in den i huset i vintras. Jag fick en hel del problem med palmer jag hyste inomhus i vintras, det verkar som om dem ruttnade, jag funderar på att installera en luftvärmepump i växthuset (35 m2 och 5 m högt), byggfläkt funkar bara till viss del i ett så pass stort växthus, men man kan skärma av en mindre yta med bubbelplast och ha byggfläkten där.
Om vi ska ha kalla vintrar de kommande 25 åren som en del meterologer påstår så lär det bli krukodling för min del :(

Inlägg i den här diskussionstråden: