Exotiska växter i Skandinavien

Serverproblem

Återigen har jag drabbats av serverproblem. Tyvärr var jag inte hemma när det inträffade, annars hade servern varit uppe igen tidigare. Just nu kör servern istället på en backupdator. Datorn som den här webservern brukar köra på dog igår kväll. Den är stendöd, troligen har nätaggregatet gett upp. Samma sak hände den dåvarande servern i juni förra året. Den gången var jag tvungen att köpa en ny dator för att därefter försöka rädda innehållet från de gamla hårddiskarna. Sedan dess har webservern för det mesta kört på den nya datorn. Under tiden har jag reparerat den gamla datorn och installerat om den och kört den som en backupdator vid sidan om den nya. Nu tjänar den alltså åter som serverdator. Jag har varit lite mer förutseende den här gången. Jag har en gång i timmen gjort backup på inläggen i forumet och lagrat dem på backupdatorn. Därför har jag den här gången kunnat återskapa inläggen i forumet på servern.

Jag vet inte exakt när datorn lade av men det hände troligen mellan kl. 22.00 och 23.00 igår. Det finns risk att de senast postade inläggen kan ha gått förlorade. Om ni vet med er att något inlägg som ni skrev igår har gått förlorat så får ni gärna posta det igen.

Jag hoppas kunna reparera den ordinarie servern och få igång den snart igen. Garantin på datorn bör gälla fortfarande. Det är dock inte så akut eftersom den här lösningen bör fungera hyfsat under tiden.

/Leif

Inlägg i den här diskussionstråden: