Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Skadad Yucca recurvifolia

Hej,

Det er ikke sikkert at du behøver en anden klon. Jeg har plantet Yucca recurvifolia flere forskellige steder, og dem som er plantet i fuld sol, og på et sted hvor sneen kan blæse væk fra bladene, klare sig bedst. Hvorimod planter som står mere skygget og som bliver dækket med sne på bladende, ser meget triste ud efter denne mærkelige vinter.

For at undgå svamp på bladene, kan der med fordelt behandles forebyggende med svampemiddel, på samme måde som roser ofte bliver behandlet. Vi prøvede sidste år at behandle med Ortiva, og selv om denne vinter har været unormal, tror jeg at det virker. Nu skal jeg til at behandle for sne-skimmel i stedet.....

De bredbladede Yucca, kan godt få solskoldninger på bladene, når sneen er smeltet væk, og de "pludseligt" bliver udsat for vintersolen og specielt forårssolen.

Det ser også ud til, at des ældre Yucca'erne bliver de mere hårdføre. Jeg har oplevet, at mindre planter er frosset væk om vinteren, men når disse har dannet en ny rosetter (eller flere), vokser denne/disse hurtigere og overlevere bedre.

Há en gó Påske

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: